UV-suojan merkitys lapsille

Kesä on vihdoin täällä. Jotkut meistä ovat kaivanneet aurinkoa niin paljon, että huomiomme on saattanut herpaantua. On tärkeää pitää mielessä, että meidän täytyy suojata ihoamme UV-säteiden haitallisilta vaikutuksilta parhaamme mukaan.

Pienokaisten iho on ohuempi ja herkempi. Kiinnitä erityistä huomiota heidän suojaamiseensa. Meidän täytyy estää palovammat tai vahvoille säteille altistumisesta johtuvat vammat.

Aurinkosuoja on välttämätön aina, kun lapsesi on ulkona eikä ainoastaan rannalla tai uima-altaalla. Lapset voivat altistua voimakkaalle auringonvalolle myös kotiparvekkeella, lastentarhan tai koulun pihalla tai puistossa.

Tässä on joitain vinkkejä, joiden avulla voit suojata lastasi:

Pue lapsesi vaatteisiin, jotka peittävät mahdollisimman paljon ihoa. Valitse kevyitä kankaita, jotka eivät kuumene liikaa. Rantapäiviksi valitse lasten yksiosaisia uimapukuja, jotka peittävät suuren osan ihoa. Näin sinun on helpompi levittää tarvittava määrä aurinkovoidetta paljaille ihoalueille.

Lasten uimapukuja UV-suojalla.

Pienokaisesi vaatekaapissa on oltava tällainen uimapuku aalloissa polskuttelua varten.

Levitä aurinkovoidetta kaikille ihoalueille, joita uimapuku ei peitä. Valitse voide, jonka suojakerroin on SPF 50+. Sen täytyy myös suojata UVA- ja UVB-säteiltä sekä olla vedenpitävä. Levitä sitä kasvoille, käsivarsille, säärille ja muille paljaille alueille 20 minuuttia ennen kuin lähdet kotoasi. Levitä sitä uudelleen kahden tunnin välein tai sen jälkeen, kun olet pyyhkinyt lapsesi pyyhkeellä.

Saatavilla on eritasoisia suojakertoimia:

SPF 6-10 – matala
SPF 10-25 – keskitaso
SPF 30-50 – korkea
SPF 50+ – erittäin korkea

On myös tärkeää pitää hattu päässä. Valitse sellainen, joka suojaa lapsesi kasvoja, kaulaa, silmiä ja korvia sekä on oikean kokoinen eikä putoa päästä. Yritä myös pitää pienokaisesi varjossa aina, kun se on mahdollista.

Älä unohda aurinkolaseja. Sijoita laatulaseihin, joissa on UV-suoja. Suosittelemme luokkia 2, 3 tai 4. Luokat 0 ja 1 eivät tarjoa tarpeeksi UV-suojaa.

Vältä altistumista päiväsaikaan, jolloin säteilytaso on voimakas. Auringonsäteet ovat yleensä erittäin voimakkaita klo 10.00-17.00. Vältä pienokaisesi altistamista lyhyiksi ajoiksi tänä aikana.

Kaikkien yllä olevien suositusten lisäksi muista olla esimerkkinä pienokaisellesi. Suojaa itseäsi, ja hänkin oppii suojaamaan itseään.

Älä unohda, että aurinko on myös ystävämme. Tasapainoisen ruokavalion, urheiluaktiviteettien ja riittävän yöunen ohella auringonsäteet edistävät ruumiillista ja henkistä terveyttämme. Olkaamme vastuuntuntoisia viettäessämme aikaa ulkona!

Previous Post
Next Post

Leave a Reply