Maukas kurpitsa, ystävämme syksyn aikana

Lastenvaatteiden päivittäisen luomisen lisäksi iELM:n tiimi on jatkuvasti etsimässä ja kokeilemassa jokapäiväisen elämän eri puolia. Tänään tarjoamme sinulle pienen matkan kulinaarisessa maailmassa kahdella reseptillä, joita olemme jo kokeilleet ja ne ovat erittäin yksinkertaisia ja hyödyllisiä sekä pienille että suurille.

Kurpitsa tulee vuosittain syyskauden tähdeksi herkullisten ja terveellisten vihannesten ryhmässä. Kurpitsavalmisteet eivät ole vain herkullisia, mutta ne auttavat myös tasapainottamaan kehoa tarjoamalla A-vitamiinia, A-provitamiinia beetakaroteenia ja C- vitamiinia.

Tämän supervihanneksen etuja ovat: se parantaa näkökykyä ja ihon laatua, edistää laihtumista (koska se on kuitulähde), suojaa sydänjärjestelmää vähentämällä LDL-kolesterolia, vahvistaa immuunijärjestelmää, vähentää lihasjäykkyyttä harjoituksen jälkeen ja tarjoaa nopeampaa elpymistä, sekä parempaa mielialaa (kurpitsa sisältää tryptofaania, joka tuottaa serotoniinia, onnellisuuden hormonia).

iELM:n tiimi keräsi ja laittoi paperille kahden yksinkertaisen, herkullisen ja ravitsevan reseptin, joita tarjoamme tänään sinulle: kurpitsakeittoa ja uunikurpitsa hunajalla.

Kurpitsakeitto, terveys, terveellinen ruoka

30 minuutissa voit valmistaa herkullisen kurpitsakeiton. Tarvitsemasi ainekset ovat: 800 g kurpitsaa, suolaa, pippuria, 2 rkl oliiviöljyä, 1 paprika, 1 maustepaprika, 1 selleri, 2 valkoista sipulia ja 2-3 valkosipulinkynsiä.

Puhdistetaan kurpitsa ja leikataan kuutioiksi; keitetään niitä suolavedessä, lisäämällä muutaman pisaran oliiviöljyä. Annetaan sen keihua. Tällä välin puhdistetaan kaikki muut vihanneksetkin (selleri, valkosipuli, sipuli, paprika) ja keitetään ne yhdessä kurpitsan kanssa. Jonkin ajan kuluttua tarkistamme, jos vihannekset ovat jo kiehuneet kypsäksi; kun ne ovat, asetamme ne siivilään ja pidämme kurpitsan ja sellerin ja soseutamme ne sekoittimella tai vatkaimella. Saamme kurpitsasoseen, jota sekoitamme mehulla, jossa se keitettiin. Lisäämme oliiviöljyä, suolaa, pippuria maun mukaan ja annamme keiton kiehua uudelleen.

Kurpitsakeitto on valmis! Se voidaan tarjoilla tuoreen leivän tai krutonien kanssa, voidaan koristella chilli-hiutaleilla tai kurpitsasiemenillä, mieltymyksistä riippuen.

Hunajalla paistettu kurpitsa, terveellinen ruoka, terveellinen jälkiruoka

Uunikurpitsa valmistuu hyvin nopeasti. Kuumennetaan uunin hyvin ja peitetään uunipelti leivinpaperilla. Leikataan kurpitsan leikkeiksi tai kuutioiksi, siemenet erotetaan, ja sitten asetetaan peltille; ripotellaan päälle oliiviöljyä, muskottipähkinää ja karkea suolaa. Paistetaan noin 20 minuuttia. Paistetun kurpitsan aromi täyttää talon jokaisen nurkan! Saadakseesi terveellisimmän jälkiruoan, tarjoile paistetun kurpitsan hunajan, kanelin, pähkinöiden tai cajun kanssa, maun mukaan.

Nauti kurpitsa-ateriasta!

Previous Post
Next Post

Leave a Reply